خصوصیات دوران طلایی 4 تا 6 سالگی (بخش 2)

خصوصیات دوران طلایی 4 تا 6 سالگی (بخش 2)

گاهی قدم زنان بچه را به پارک می بریم ٬ کودکمان در معرض سوالات زیادی قرار می گیرد .هر چه دنیای کودکمان بزرگ باشد ٬ پر سوال تر می شود.


خصوصیات دوران طلایی 4 تا 6 سالگی

دوران طلایی ۴ تا ۶ سالگی:

  

کنجکاوی:

 

1-      کنجکاوی زیاد وپرسشگری از دیگر شاخصه های این سن  است.

اولین سوالی که پیش می آید این است که چرا کنجکاوی کودکان زیاد می شود؟

 

 زیرا: 

1-      اطلاعات کودکان کم است.

2-      با فضای عمومی به تدریج آشنا می شوند.

3-      اطلاعات کم وفضای عمومی منجر به کنجکاوی  بیش از ا‌ندازه ی آنها می گردد.

فضا که کوچک باشد سوالها هم کوچک است.

ولی گاهی قدم زنان بچه را به پارک می بریم ٬ کودکمان در معرض سوالات زیادی قرار می گیرد .هر چه دنیای کودکمان بزرگ باشد ٬ پر سوال تر می شود.

آیا کنجکاوی های هدایت نشده خوب است یا خیر؟ می گوییم خیر.

اگر کنجکاوی هدایت نشده منجر به سوالاتی شد چه کنیم؟

 

سوالات کودکان چند نوع پاسخ را در بر دارد.

۱-  گاهی پاسخ قابل فهم ولی آسیب زا است. مثلا کودک از چگونگی تولد بچه می پرسد. باید با آدم ها به اندازه ی عقلشان صحبت کرد.

۲-  گاهی پاسخ قابل فهم است وخوب هم هست که بداند .

۳-  گاهی پاسخ قابل فهم نیست مثلا می پرسد خدا چه طوری است. در مورد اول وسوم نباید به بچه ها پاسخ داد.

 

تقلید:

 

۳- تقلید در کودکان در این سن شدید است.

تقلید یک پایه است برای تربیت.

۱- باید تقلید کودک را در جهت مثبت سوق دهیم.

۲- تقلید در کودکان بوسیله حواس پنجگانه اتفاق می افتد.

۳- مهمترین حواس دریافت کننده تقلید در کودکان ٬ چشم وگوش است.

۴-پایه شکل گیری شخصیت٬ تقلید است. 

شخصیت یعنی آن چیزی که انسان واقعاً هست. 

شخصیت انسان مساوی با رفتار نیست. گاهی رفتار ها تصنعی است. 

در حقیقت٬ شخصیت مساویست با تقلید+ تلقین + همانند سازی.

۵- تعریف تقلید: رفتار یا کلام های غیر آگاهانه که از محیط یاد گرفته می شود.مثلا کودک قاشق می خواهد ٬ سه بارمی گوید٬ آخرین بار داد می زند. این کودک به طور ناخود آگاه یاد می گیرد که باید داد بزند٬ تا به خواسته اش پاسخ گفته شود.

تقلید از یک سالگی شروع می شود. تلقین٬ آگاهانه اش می کند. مثلا کودکمان در بیرون از خانه حرف زشتی را می شنود و در خانه به کار می برد، پدرش می گوید؛ پسرم این حرف بدی است. این حرف را کودکمان نا آگاهانه می گفت ولی تلقین٬ آگاهانه اش می کند. اینجا می گوییم بگذار کودک در مرحله ی تقلیدش بماند. واینجا مثل آنجایی نیست که چاقو در دست کودک باشد و لازم باشد  به سرعت گرفت. 

والدین در این مواقع به جای روش موعظه باید از روش دیگر استفاده کنند. مثل روش  تغافل. یعنی انگار نه انگار که این کلام زشت را شنیده اند. سکوت کنند و چیزی نگویند. البته اگر در جایی مادر بداند که این کودک الان ذهنش یارای فهمیدن این موضوع را دارد و می تواند خوب کنترل کند خوب است که به او بگوید مادر این حرف زشتی است دیگر به کار نبر. ولی اگر ذهن او یارای فهمیدن این مطلب را ندارد، نباید به او گفت. در حقیقت  نباید زود هنگام کودک را به بلوغ اطلاعاتی برسانیم و به او بگوییم که این حرف بداست. چرا که یک جایی کودک نمی تواند کنترل کند، لذا این لفظ را  به عنوان عامل زور و اهرم فشار علیه خودمان ممکن است،استفاده کند.

۶-  ماباید محیط هایی که کودک از آن تقلید گری دارد را محدود کنیم.چرا؟

۷-  تابتوانیم تربیت کودک را تحت مدیریت خودمان داشتیم.

چگونه شخصیت به صورت مثبت شکل می گیرد:

۱. زمینهٔ تقلید مثبت را فراهم کنیم.

بیشترین فردی که می تواند این زمینه را ایجاد کند مادر، همسالان، افرادی که کودک بیشتر با آنها ارتباط دارد و همچنین افراد محبوب هستند.

۲. توجه به تقلید مثبت کودک  داشته باشیم. به او القا کنیم. مثلا اگر چادر سرش کرد، بگوییم به به چقدر زیبا شدی. به رفتار ها و جهت مثبت او توجه کنیم.

۳. استمرار در تقلید مثبت و توجه مثبت وجود داشته باشد. مواردی مثل نماز خواندن و حجاب نیازی به استمرار بیشتر دارد.

ادامه دارد......


منبع:

nooredideh.com



نظرات ( 2)

  • Kamalvand
    Kamalvand 03 آذر 1395

    سلام وعرض خسته نباشید خدمت مدیریت محترم سرکار خانم مرادی وکلیه همکاران گرامی شما....سپاس فراوان بابت مطالب آموزنده ای که درسایت میگذارید ....ممنون ا از شما عزیزان

    حذف | پاسخ
  • مهشید
    مهشید 03 آذر 1395

    سلام خدمت ساحل بهشتیهای عزیز.خداقوت خسته نباشید بابت تمام ایثارهاتون....سپاسگزارم

    حذف | پاسخ

پست های جدید